Ook talent werven via Antenna?

Neem contact op

Hoe pimp je je online imago?

Antenna Group / Tips / / Hoe pimp je je online imago?
2 minuten

Hoe pimp je je online imago?

Als je onze blogs vaker leest, dan weet je dat tegenwoordig veel banen via via worden ingevuld. Een van de tips die wij dan ook altijd meegeven is om te zorgen voor een goed netwerk en jezelf te laten opvallen. Maar hoe doe je dat?

Zichtbaarheid

Zorg ervoor dat jouw online aanwezigheid compleet is en vooral dat het klopt. Is jouw Linkedin profiel helemaal ingevuld? Denk ook aan cursussen, projecten en aanbevelingen. Zet alles erop dat relevant is. Denk ook aan een juiste titel. En nee, “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” is niet voldoende. Geef aan vanaf wanneer je beschikbaar bent en waar je naar op zoek bent. Bijvoorbeeld: “Per direct beschikbaar als accountmanager”. Dan is de kans groter dat een recruiter jouw profiel gaat bekijken. En als hij daar dan toch is, kan hij in jouw samenvatting gelijk meer over jou lezen, want die heb jij tenslotte ook geschreven!

Activiteit

Opvallen doe je ook door top-of-mind te blijven in jouw netwerk. Heb je een nieuwe cursus, activiteit, taal, vaardigheid? Voeg het toe! Scroll regelmatig even door jouw tijdlijn en deel zo nu en dan iets dat jouw interesse wekt. Het is dan ook handig om interessante personen en pagina’s te volgen. Wat al helemaal mooi is, is wanneer je zelf af en toe iets schrijft over jouw vakgebied en jouw ervaringen hierin. Heb je connecties die ook in jouw vakgebied werkzaam zijn of zelfs bij bedrijven werken die jij interessant vindt? Bezoek hun profiel dan eens. Zij kunnen dan zien dat je op hun profiel bent geweest en je kan gelijk even inspiratie opdoen of kijken waar die persoon zich nu mee bezighoudt.

Persoonlijkheid

Linkedin is een professioneel sociaal netwerk. Dat wil vooral zeggen dat het over je professionele leven zou moeten gaan, niet dat het stijfjes moet zijn. Wees vooral je representatieve zelf en blijf transparant en eerlijk. De formaliteit van jouw profiel hangt natuurlijk ook af van je beroep. Als creative director mag er best een ander soort foto op je profiel staan dan wanneer je advocaat bent. Zorg ervoor dat het dicht bij jezelf blijft en dat je geen masker op zet. Als je op basis van je LinkedIn profiel wordt uitgenodigd komen ze er in een gesprek wel achter dat je een verkeerd beeld van jezelf neerzet.

Creativiteit

Een andere manier om op te vallen is door creatief te zijn. Bijvoorbeeld door alles op jouw LinkedIn profiel net even iets anders te schrijven dan de meeste mensen. Of door op een creatieve manier te solliciteren. Zorg wel dat je dit alleen bij bedrijven doet waar dit bij past. Een bedrijf als Coolblue kan een creatieve sollicitatie bijvoorbeeld best waarderen! Inspiratie nodig? Als je Googelt op creatief solliciteren krijg je een hoop tips!

Bij de tijd

De jaren gaan sneller dan je denkt. Heb je inmiddels een nieuwe bril? Of heeft je kapsel gewenst of ongewenst een update gehad? Upload dan even een nieuwe profielfoto. Kijk dan gelijk even of alles op jouw profiel nog relevant is aan jouw huidige carrière. Zijn er certificaten die je eventueel opnieuw kan halen? Teksten die een opfrisbeurt kunnen gebruiken?

Andere social media

We hebben het nu eigenlijk alleen over Linkedin gehad, omdat dit zakelijk toch wel het belangrijkste platform is. Maar ook via andere social media platforms wordt wel degelijk werk gevonden. Check ons blog “Solliciteren en social media” om te weten te komen hoe je het beste met deze profielen om kunt gaan.

Kortom, zorg dat jouw online image compleet, representatief en up-to-date is en investeer altijd in je netwerk!

Bel Mail Chat