Ook talent werven via Antenna?

Neem contact op

De arbeidsmarkt kan niet zonder uitzendbureau

Antenna Group / Tips / / De arbeidsmarkt kan niet zonder uitzendbureau
2 minuten

De arbeidsmarkt kan niet zonder uitzendbureau

“Goed personeel is zo moeilijk te vinden” is een veelgehoorde klacht van werkgevers enerzijds. “Ik ben goed, maar waarom kan ik nou nergens een leuke baan vinden?”, denken veel werkzoekenden anderzijds.

Conclusie: het vinden van een geschikte baan of de juiste persoon om uw team te versterken is vaak een moeilijk, tijdrovend en frustrerend proces. Voor beide partijen biedt een goed uitzendbureau uitkomst. “Als je als werkgever een vacature moet invullen, dan kun je vrij gemakkelijk een advertentie plaatsen of de vacature online zetten. Maar vervolgens zal deze werkgever geconfronteerd worden met de tijdrovende klus van het doornemen van vele cv’s en sollicitatiebrieven. Heel veel reacties zullen niet relevant zijn voor de functie waarvoor is geadverteerd”. “En vergeet niet dat de juiste persoon voor de functie meestal niet reageert, omdat hij of zij niet actief op zoek is naar een baan of de vacature niet gezien heeft. En dat is waar onze kennis van de markt en database met potentieel geschikte werknemers toegevoegde waarde biedt”.

Daarnaast is het voor werkzoekenden, die al lang op zoek zijn naar een nieuwe baan, zeer demotiverend om na een sollicitatie geen reactie te krijgen. Ook dat is een gevolg van de vele reacties die bedrijven ontvangen”. Anno 2106 hebben veel bedrijven dan ook een nauwe relatie met een uitzendbureau. De belangrijkste redenen zijn:

  • Snelheid en toegang tot geschikte kandidaten – uitzendbureaus zoeken continue naar interessante kandidaten en gebruiken daarvoor diverse netwerken en tools. Zij beschikken over een goed gevulde database waaruit ze direct en snel kunnen putten. Uit de vele kandidaten die zij spreken, worden alleen de meest geschikte geselecteerd en aan opdrachtgevers gepresenteerd. Daarnaast promoten uitzendbureaus hun klanten bij top kandidaten, aangezien die gewild zijn op de arbeidsmarkt en vaak meerdere opties hebben.
  • Vermijden van werkgeversrisico’s – uitzendkrachten zijn formeel in dienst bij het uitzendbureau en niet bij de inlenende onderneming. De werkgeversverplichtingen en risico’s, zoals bijvoorbeeld doorbetaling bij ziekte, liggen dan ook volledig bij het uitzendbureau. De wetgeving biedt uitzendbureaus meer mogelijkheden ten aanzien van de maximale duur van flexibele contracten. Een “normale” werkgever moet een medewerker na 2 jaar tijdelijke contracten een vaste arbeidsovereenkomst bieden, uitzendbureaus kunnen medewerkers wel 5,5 jaar lang tijdelijke contracten aanbieden.
  • Flexibiliteit en gemak – uitzendkrachten kunnen, heel flexibel, ingezet worden op tijdstippen waarop extra personeel noodzakelijk is. Bijvoorbeeld in geval van ziekte, tijdelijke drukte of uitval. Alleen de gewerkte uren, die meestal via een online portal kunnen worden ingevoerd, worden door een uitzendbureau in rekening gebracht.
  • Werven en selecteren is een vak – het werven van personeel is bij organisaties meestal niet prioriteit één. Voor uitzendbureaus is dat het wel. De consultants bij gerenommeerde uitzendbureaus zijn ervaren en getraind in het selecteren van geschikte medewerkers. Het is voor hen dagelijks werk. Zij weten vaak feilloos competenties bij kandidaten te herkennen en checken referenties bij voormalig werkgevers. Regelmatig worden kandidaten nog extra getest met beproefde assessment tools zoals vaardigheidstesten.

Wat is de cultuur van een organisatie, hoe ziet de afdeling er uit, welke karakters passen er en welke niet, etc, etc.? Voor een succesvolle bemiddeling is het erg belangrijk om juist van dit soort zaken een goed beeld te hebben.

Bel Mail Chat