Ook talent werven via Antenna?

Neem contact op

De werknemer Anno 2019

Antenna Group / Tips / / De werknemer Anno 2019
2 minuten

De werknemer Anno 2019

De arbeidsmarkt verandert in rap tempo. Steeds meer babyboomers zeggen het werkende leven vaarwel en maken plaats voor de werknemer anno 2019, oftwel de millennial. Deze young professionals staan nu aan het begin van hun carrière en zijn best een beetje verschillend van de oude garde.

Wat is er zo anders aan de werknemer anno nu?

De maatschappij verandert en daarmee ook de individu daarin. De vrouw zit niet meer alleen thuis op de kinderen te passen, salaris is vaak niet meer de belangrijkste arbeidsvoorwaarde en men is meer en meer bezig met persoonlijke ontwikkeling. Ook willen we flexibeler zijn dan ooit en vinden we secundaire arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker. Een goede work-life-balance is tenslotte heel belangrijk om een tevreden medewerker te blijven. Kortom, we verwachten steeds meer van de werkgever en nemen minder snel genoegen.

Wat betekent dat voor de arbeidsmarkt?

De arbeidsmarkt is momenteel erg krap. Goede kandidaten zijn moeilijk te vinden omdat ze de banen voor het uitkiezen hebben. Als we niet snel genoeg schakelen zijn we iemand zo weer kwijt. Ook stappen millennials makkelijker over van baan. Als het ze ergens niet zint, hebben ze er weinig moeite mee om het ergens anders te gaan proberen. We zien daarom, vooral in het begin van de carrière, dat er veel wordt overgestapt van baan. Omdat meer en meer bedrijven zich ervan bewust zijn dat de werknemer anno 2019 niet bang is om een overstap te maken, wordt er veel aandacht besteed aan employer branding. Bedrijven willen een goede sfeerimpressie kunnen geven om kandidaten te trekken. Ook wordt er nagedacht over secundaire arbeidsvoorwaarden om de werkplek nog aantrekkelijker te maken voor potentieel talent.

Hoe moeten we hiermee omgaan?

Als bedrijf is het belangrijk om hierin niet te veel achter te blijven. De gratis lunch en tafeltennistafel zijn natuurlijk niet voor iedereen belangrijk. Maar wanneer de concurrentie aandacht besteed aan employer branding en secundaire voorwaarden, bestaat er een kans dat kandidaten liever voor dát bedrijf kiezen. Onderzoek daarom waardoor jouw doelgroep wordt getriggerd om voor een baan te kiezen. Besteed aandacht aan je online en offline employer branding en maak je bedrijf aantrekkelijk om voor te werken. De werknemer anno 2019 vindt het belangrijk om betekenisvol werk te doen, en willen dus ook weten wáár ze het voor doen. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over de ‘why’ van je bedrijf en deze duidelijk te communiceren.

Dus, om de werknemer anno nu voor je te winnen én te behouden, doe het volgende:

  • Besteed aandacht aan je employer branding en de ‘why’ van je bedrijf
  • Zorg dat er voldoende secundaire arbeidsvoorwaarden zijn die een kandidaat kunnen overhalen
  • Geef werknemers de kans om zichzelf verder te ontwikkelen in hun vakgebied
Bel Mail Chat