Ook talent werven via Antenna?

Neem contact op

Hoe gaat u met relaties op de werkvloer om?

Antenna / Tips / / Hoe gaat u met relaties op de werkvloer om?
2 minuten

Hoe gaat u met relaties op de werkvloer om?

Aanstaande vrijdag is het alweer Valentijnsdag. De dag waarop alles over de liefde gaat (of over commercieel gedoe, net hoe u er over denkt). Maar wat als er relaties op de werkvloer ontstaan tussen uw medewerkers? Hoe gaat u hier dan mee om en is dit toegestaan? De meningen zijn hier over verdeeld.

 

Relaties op de werkvloer

Relaties op de werkvloer zijn onvermijdelijk. Uw medewerkers zien elkaar elke week bijna vijf dagen in de week. Ze zien elkaar vaker dan familie en vrienden en delen lief en leed. In feite kan dit gebeuren bij collega’s van elke leeftijd. Daarnaast delen zij al een gemeenschappelijke werkinteresse en vaak ook dezelfde opleidingsgeschiedenis. Het is dan ook niet gek als er tussen collega’s iets opbloeit en gezien de hoeveelheid tijd die ze met elkaar doorbrengen. Het is niet te voorkomen en het hoeft ook geen problemen te geven. Dat dit vaak gebeurt blijkt ook uit de cijfers van het CBS.

 

Wat zijn de gevolgen van relaties op de werkvloer?

Hartstikke leuk natuurlijk dat uw collega’s elkaar hebben gevonden. Het zorgt ervoor dat de werkproductiviteit stijgt en het aantal ziektemeldingen daalt. Maar in de praktijk blijkt dat het juist ook de andere kant op kan gaan, dat het werk er ook juist wél onder kan lijden. Dit kan in het geval zijn wanneer er relatieproblemen ontstaan en dit een negatief effect heeft op het werk. Want eigenlijk lopen werk en privé zaken dan door elkaar heen, wat niet altijd bijzonder goed uitpakt. Het is aan uw medewerkers zelf de taak zich professioneel te gedragen op de werkvloer.

 

Zijn relaties op de werkvloer reden voor ontslag?

Het is niet wettelijk verboden om een relatie met een collega aan te gaan. Volgens de Nederlandse wet- en regelgeving heeft iedereen recht op privacy en dus ook recht op een vrije partnerkeuze. Een relatie tussen collega’s valt onder een privéaangelegenheid, waardoor u als werkgever hier in feite niks over heeft te zeggen. U mag op basis van twee medewerkers die een relatie hebben iemand niet zomaar ontslaan.

 

Wat kunt u er wel aan doen?

Mochten er problemen ontstaan, dan kunt u één van de twee overplaatsen naar een ander project of afdeling. Om dit soort vervelende situaties voor te zijn, kunt u hier het een en ander over vermelden in het personeelshandboek. Bijvoorbeeld dat er een meldplicht is in het geval van het ontstaan van een relatie. Daarnaast kunt u eventuele andere maatregelen hier in opnemen zoals wat er gebeurd als het werk negatief wordt beïnvloedt. Worden deze niet nageleefd? Dan worden de regels overtreden en kunnen er sancties volgen.

 

Wat als u als leidinggevende een relatie krijgt met een ondergeschikte?

Dit verandert de situatie direct en kan grote gevolgen met zich meebrengen. Andere collega’s kunnen u al snel wijzen op vriendjespolitiek en u ervan beschuldigen uw partner of affaire zachter te behandelen dan de rest. Daarnaast is het mogelijk dat vertrouwelijke informatie sneller zal worden gedeeld met de desbetreffende ondergeschikte. Hoe hoger uw rang is, des te meer u een voorbeeldrol heeft. Ook in deze situatie geldt; één van de twee zal naar een andere afdeling moeten gaan en ook hierbij geldt de meldplicht.

Bel Mail Chat