Ook talent werven via Antenna?

Neem contact op

Recruitment marketing inzetten om nieuw talent te werven?

Antenna / Tips / / Recruitment marketing inzetten om nieuw talent te werven?
2 minuten

Recruitment marketing inzetten om nieuw talent te werven?

Recruitment marketing is een veel gebruikt begrip in de recruitmentwereld. Het is een strategie om (toekomstige) kandidaten te vinden, verleiden en aan uw bedrijf te binden. Recruitment marketing is een breed begrip met meerdere aspecten en kan op diverse manieren worden toegepast. Hoe dit kan worden gedaan, leggen we in dit artikel uit!

 

Recruitment marketing vs employer branding

Bij het werven van talent komt een stukje marketing kijken, waardoor de combinatie recruitment marketing zo is gemaakt. Recruitment marketing kan breed worden ingezet en is verwant aan de term employer branding, waar we laatst al een artikel over schreven hoe u employer branding kunt toepassen. Employer branding is in feite het creëren van een onderscheidend bedrijfsimago, zodat (potentiële) werknemers worden aangetrokken. Hiermee wilt u als bedrijf een voorkeurspositie krijgen bij uw doelgroep. Zodra u de employer branding op orde heeft, kunt u door middel van recruitment marketing uw bedrijf onder de aandacht brengen bij uw doelgroep en nieuw (potentieel) talent aantrekken.

 

Breng de customer journey van uw doelgroep in kaart

Maar hoe kunt u dan uw bedrijf onder de aandacht brengen van uw doelgroep? Weet hoe de customer journey van uw doelgroep in elkaar steekt. Hiermee visualiseert u de klantreis die uw doelgroep maakt vanaf het moment dat ze uw bedrijf leren kennen tot aan de beslissingsfase. Voor elke touchpoint of fase van de customer journey is het belangrijk om de juiste content en aanpak te beheersen. Hieronder volgen een aantal suggesties om er achter te komen hoe de customer journey van uw doelgroep in elkaar steekt.

  • Hoe en waar horen ze voor het eerst over uw bedrijf en via welke kanalen (online of offline)?
  • Hoe en waar vindt of zoekt uw doelgroep meer informatie over uw bedrijf?
  • Hoe en waar vindt of zoekt uw doelgroep meer over uw concurrent(en)?
  • Hoe maakt uw doelgroep zijn uiteindelijke beslissing?

 

Ook in mindere tijden recruitment marketing inzetten?

Waar bedrijven en de arbeidsmarkt zich nu in een lastige en onzekere tijd bevinden en de budgetten (flink) zijn verlaagd, kan dit ook juist een innoverende en creatieve tijd zijn. Recruitment en creativiteit zorgen ervoor dat er nieuwe functies kunnen worden binnengehaald, waar eerder niet aan zou worden gedacht. Kijk ook eens verder dan de gebruikelijke kanalen om talenten te ontdekken. Via niche kanalen vindt u wellicht minder kandidaten, maar er is wel een grotere kans op geschikte kandidaten. Daarnaast is samenwerking nu meer dan ooit belangrijk. Vraag aan uw medewerkers of zij de eigen social media kanalen willen gebruiken om vacatures en andere content van uw bedrijf te delen. Uw medewerkers zijn uw ambassadeurs en vertegenwoordigen u zowel online als offline. Door gebruik te maken van dit netwerk, krijgt uw content veel meer bereik.

Bel Mail Chat