Ook talent werven via Antenna?

Neem contact op

Recruitment trends 2020

Antenna Group / Tips / / Recruitment trends 2020
3 minuten

Recruitment trends 2020

De eerste paar weken van 2020 zijn alweer voorbij en het normale werkritme is weer in volle gang. Hoog tijd om eens de recruitment trends voor dit jaar door te nemen! We bespreken de belangrijkste recruitment trends waar we dit jaar mee te maken zullen krijgen.

 

Hoe zal de arbeidsmarkt er volgens de voorspellingen uitzien in 2020?

Ook in 2020 zal de krappe arbeidsmarkt een veelbesproken onderwerp zijn. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het werkloosheidspercentage niet meer zal groeien. Wat dus inhoudt dat het aantal Nederlanders zonder baan niet drastisch zal dalen of stijgen ten opzichte van vorig jaar. Het is nog niet zeker hoe dit gaat uitpakken, maar het staat vast dat er alles moet worden bijgezet om de vacatures te vullen. Daar waar de arbeidsmarkt dus nog steeds tekenen van krapte vertoont, is recruitment genoodzaakt steeds creatievere manieren te gebruiken om de vacatures te vullen.

 

Nieuwe banen als gevolg van de technologische ontwikkelingen

Dankzij technologische ontwikkelingen worden diverse banen geautomatiseerd waarbij de mens niet meer nodig zal zijn. Daarentegen kan van deze automatisering en digitalisering juist worden geprofiteerd door middel van nieuwe banen te creëren. Een gedeelte van deze nieuwe banen worden gecombineerd door mens en machine te laten samenwerken. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van menselijke kwaliteiten en de voordelen van machines en robots. Deze ‘nieuwe economie’ vraagt uiteraard ook om nieuwe opleidingen, cursussen en vaardigheden. Aangezien de ontwikkelingen zo snel gaan, moeten mensen de bijbehorende werk skills ook blijven ontwikkelen om up-to-date te blijven. Daarnaast zullen bepaalde eigenschappen van de mens altijd nodig en belangrijk blijven. De angst dat banen compleet verdwijnen is dus niet nodig.

 

De werkzoekende durft steeds hogere eisen te stellen

Voor bedrijven is het belangrijk om interessant te blijven voor werknemers. In principe hebben werknemers de banen voor het uitzoeken, dus deze zullen blijven kijken voor interessantere banen. De nieuwe generatie young professionals wordt steeds kritischer, krijgen meer zelfvertrouwen en durven meer eisen te stellen. Geld vinden zij verrassend genoeg niet de belangrijkste eis. Zij willen liever flexibel zijn en ruimte hebben om hun creativiteit op zijn beloop te laten. Aansluitend vinden zij persoonlijke ontwikkeling belangrijk en doen graag voortdurend nieuwe kennis op. Het aanbod van opleidingen door een bedrijf zijn hierbij dan ook van groot belang bij de keuzes van kandidaten en dus bij het vervullen van vacatures. Steeds meer bedrijven zie je deze aanpak dan ook in hun bedrijfscultuur en strategie invoeren.

 

Nieuwe recruitment technieken dankzij technologische ontwikkelingen

In de loop van de jaren zijn er nieuwe technieken gekomen die recruitment kan helpen hun rol te versoepelen, versnellen en verbeteren. Door geautomatiseerde hr-processen in te voeren, kan een bedrijf enorm veel geld en tijd besparen. Dit betekent niet dat de consultants worden vervangen, zij worden simpelweg ondersteund door automatisering. Deze geïntegreerde processen helpen namelijk door het vinden, aantrekken en betrokkenheid te creëren van kandidaten. Een groot deel van recruitmentbureaus maken al gebruik van Artificial Intelligence (AI) voor het recruitment proces. Deze technieken maken gebruiken van op data gebaseerde technieken bij het vinden nieuw talent. De bedrijven merken aanzienlijk verschil bij het vinden van meer kandidaten en tijdswinst.

 

Hyper targeting via Social Media

De laatste van het ruitje uit de recruitment trends is er eentje die al een aantal jaar in opkomst is. Die volgens ons dit jaar booming wordt. Hyper targeting is in feite het zo nauwkeurig maken van een boodschap die je wilt overdragen naar een zo specifiek mogelijke doelgroep. Deze techniek werkt perfect op diverse Social Media kanalen. Zo kan er voor iedere subdoelgroep een andere campagne worden opgezet en worden er verschillende kanalen ingezet met diverse content afgestemd op de kandidaat.

 

Conclusie

Om bovenstaand verhaal samen te vatten, hieronder nog even de belangrijkste recruitment trends 2020 op een rijtje:

  • nieuwe banen als gevolg van technologische ontwikkelingen
  • de werkzoekende durft steeds hogere eisen te stellen
  • nieuwe recruitment technieken dankzij technologische ontwikkelingen
  • hyper targeting via Social Media
Bel Mail Chat