Ook talent werven via Antenna?

Neem contact op

Wat is employer branding en hoe kunt u dit inzetten?

Antenna / Tips / / Wat is employer branding en hoe kunt u dit inzetten?
2 minuten

Wat is employer branding en hoe kunt u dit inzetten?

Employer branding is het creëren en promoten van een onderscheidend, bedrijfsimago, waardoor (potentiële) werknemers worden aangetrokken en behouden. Het gaat er dus om hoe u een merk of bedrijfsnaam naar de buitenwereld wilt overdragen. Het is de bedoeling een voorkeurspositie en betrokkenheid te krijgen bij de juiste doelgroep en zo talent aan te trekken én te behouden. Employer branding is geschikt voor elk type en grootte bedrijf.

 

Wat is het belang van employer branding?

Employer branding maakt de juiste basis van recruitment marketing. Als een bedrijf een goed imago of reputatie heeft, zijn mensen geneigd daar eerder te willen werken dan bij een onbekende organisatie. Het is dus in feite een middel om nieuw talent aan te trekken. De beste talenten zijn moeilijk te vinden, waardoor employer branding een belangrijk gegeven is voor een bedrijf. Doordat u meer werknemers aantrekt, kan het werk continu doorgaan waardoor u blijere medewerkers hebt. En hoe bekender het merk of bedrijf, hoe trotser en gemotiveerder de werknemers zijn om (nog) harder te werken. Zij zijn immers het hart van het bedrijf en uw visitekaartje.

 

De voordelen 

Een goede employer branding zorgt voor een positief beeld richting (potentiële) kandidaten, waardoor je als bedrijf sneller personeel kunt werven. Daarnaast bereik je er ook de niet- werkzoekende doelgroep mee. Deze doelgroep is nog niet op zoek naar werk, maar tegen die tijd dan wel al bekend met het bedrijf. Niet alleen maakt het de werving van personeel gemakkelijk, ook het behouden van personeel wordt makkelijker. Een bedrijf met een goed werkgeversmerk zorgt ervoor dat mensen graag bij u werken en er trots op zijn. Het personeel blijft langer voor uw bedrijf werken waardoor het personeelsverloop lager is.

Het is een strategie voor op de lange termijn en vult de communicatie- en marketingafdeling aan.

 

Employer branding anno 2020

Zeker in de huidige ‘War of Talents’ is het noodzaak de huidige employer branding te optimaliseren. Vanwege dit feit gaan bedrijven steeds creatiever denken om de juiste doelgroep te bereiken. Hyper targeting via Social Media is hier zo’n voorbeeld van. We spraken er al eerder over in de blog van recruitment trends 2020. Het zo nauwkeurig mogelijk maken van de boodschap die je wilt overdragen om een specifieke doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Social Media is hier zeer geschikt voor door verschillende kanalen met diverse content in te zetten.

Employer branding bestaat al vele jaren, maar blijft elk jaar steeds sterker groeien. Het is een  onderdeel waar de hele organisatie mee te maken krijgt en waar dit jaar dus meer in geïnvesteerd gaat worden en nieuwe functies ontstaan. Zo zullen er ook een hoop functies door elkaar verweven worden en moeten samenwerken voor een beter resultaat.

 

Hoe kunt u employer branding inzetten?

Door het inzetten van employer branding kunt u zich als bedrijf blijven onderscheiden van de concurrent. Als eerst moet u een duidelijke strategie hebben en uw identiteit als bedrijf bepalen. Daarna volgt een interne analyse, vraag eens rond onder uw werknemers wat zij prettig vinden in het bedrijf. En ja, ook wat zij minder prettig vinden. Eventueel zou u een anonieme enquête kunnen rondsturen. Investeer in uw personeel en verander de manier waarop u als werkgever wordt beschouwd en ervaren. Tevreden medewerkers trekken nieuwe talenten aan! Verder moet u bedenken wat u te bieden heeft en waarom mensen bij uw bedrijf willen werken? Deze boodschap zal u moeten uiten via marketing- en communicatiemiddelen. Hierdoor is een samenwerking met communicatie en marketing vereist, gezien de vele raakvlakken met elkaar.

Bel Mail Chat