Werken als administratief medewerker
Ieder bedrijf heeft structuur nodig en niet iedere medewerker is daar even sterk in (we kennen allemaal wel iemand 😉). Geen probleem, want daar zijn administratief medewerkers voor.
Deze helden zorgen ervoor dat alle gegevens tot in de puntjes in orde zijn. Van klantgegevens tot facturen en zelfs personeelsdossiers, zij weten precies waar je alles kunt terugvinden. Dat is fijn voor het management, collega's en de jaarlijkse controles.
Wat ga je doen?
- Gegevensbeheer en verwerking
Je houdt klant-, medewerker- of bedrijfsgegevens up-to-date. Denk hierbij aan het verwerken van klantinformatie in een CRM-systeem, voorraadbeheer en personeelsdossiers. - Communicatie en correspondentie
Als eerste aanspreekpunt voor interne en externe contacten, beantwoord je telefoontjes en e-mails. Daar hoort ook de opvolging bij, zoals het opstellen en versturen van informatieverzoeken en betalingsherinneringen. - Ondersteuning van verschillende afdelingen
Kort maar krachtig: jij maakt het werk van collega's makkelijker. Je ondersteunt ze met zaken zoals rapportages, het inplannen van afspraken, het voorbereiden van vergaderingen en nog veel meer. - Facturatie en archivering
Het verschilt per organisatie en zeker wanneer er geen financieel medewerker is, ben jij de aangewezen persoon voor de financiële administratie. Dat betekent dat je onder andere facturen verwerkt en controleert en openstaande betalingen opvolgt.
Wat heb je nodig?
Dit heb je nodig om als administratief medewerker aan de slag te gaan:
- Een afgeronde opleiding
Bij voorkeur in de richting van Administratief Medewerker, Medewerker Financiële Administratie of Secretarieel Medewerker. Heb je die niet, maar beschik je wel over vergelijkbare ervaring? Ook dan kun je in aanmerking komen. - Digitale vaardigheden
Administratie wordt al lang niet meer in dikke boeken bijgehouden (op enkele uitzonderingen na). Daarom is het belangrijk dat je handig bent met de software die door het bedrijf wordt gebruikt. Denk aan Microsoft Office met Word, Outlook en Excel en ook CRM-systemen zoals Salesforce. Heb je daar bovenop ervaring met boekhoudsoftware? Dat is niet altijd een must, maar zeker een voordeel! - Taalvaardigheid
Vast geen verrassing: administratie is communicatie. Bedrijven eisen dan ook dat je de Nederlandse taal uitstekend beheerst, zowel in woord als geschrift. Omdat veel bedrijven internationale connecties hebben, is het vaak ook gewenst dat je de Engelse taal op zakelijk niveau beheerst.
Wat verdient een administratief medewerker?
Het salaris van een administratief medewerker hangt af van hoeveel kennis en ervaring je meebrengt.
Kom je net uit school? Dan kun je over het algemeen rekenen op een brutosalaris tot ongeveer € 2400, afhankelijk van het type organisatie waar je bij aan de slag gaat. Naarmate je meer ervaring opdoet of gespecialiseerd raakt in een bepaald vakgebied (zoals financiële administratie of HR-administratie), kan je salaris oplopen tot ongeveer € 3500 bruto per maand.
Daarnaast bieden veel organisaties interessante secundaire arbeidsvoorwaarden, dus vergeet niet om hier tijdens een gesprek naar te vragen.
Een baan als administratief medewerker
Zie jij het wel zitten om ervoor te zorgen dat alles administratief op rolletjes loopt? Dan helpen we je daar graag bij. Neem een kijkje bij al onze openstaande administratieve vacatures. Wie weet zit jouw volgende stap ertussen!