Antenna
Antenna
Op zoek naar een nieuwe uitdaging: Wat doet een Accountmanager?

Werken in de commercie – 26 Apr 2022 door Lars Schoof

Wat doet een Accountmanager?

Als Recruitment Consultant kom ik dagelijks vacatures tegen voor de functie van Accountmanager. De functie is in meerdere vormen te gieten en met verschillende doeleinden in te vullen. Denk bijvoorbeeld aan: acquisitie of beheer. Denk jij erover na om te reageren op zo’n functie? Ik maak in deze blog voor jou duidelijk wat de rol van Accountmanager zo leuk maakt!

 

Begin bij het begin: Wat doe je als Accountmanager?

Als Accountmanager ben je namens het bedrijf verantwoordelijk voor een bepaalde groep klanten. Als contactpersoon bouw je met deze klanten een relatie op en zorg je door middel van veelvuldig contact dat je weet wat er bij jouw klanten speelt. Uiteindelijk is het doel om als Accountmanager de huidige klanten tevreden te stellen met verkochte producten en/of diensten. Je streeft ernaar om de omzet die binnenkomt via jouw klanten te vergroten. Jij levert als Accountmanager dus een hele belangrijke bijdrage op salesgebied. 

De omgeving waarin jij als Accountmanager actief bent, bepaalt voor een belangrijk deel hoe de job wordt ingevuld. Bij veel organisaties worden accountmanagers vaak ondersteund door een sales support afdeling. Deze afdeling zorgt bijvoorbeeld voor de offerteverwerking en opvolging van de door jou verkochte orders.  

Werven van nieuwe klanten

Een ander belangrijk onderdeel van de werkzaamheden als Accountmanager is het werven van nieuwe klanten. Dit kun je op verschillende manieren doen, allereerst is het gebruik van een netwerk een groot wapen! Via jouw netwerk leer je potentiële klanten, zogenoemde prospects, kennen en kom je commerciële kansen op het spoor. Hiernaast kunnen ook huidige klanten een belangrijke rol spelen in het verkrijgen van nieuwe klanten. Door klanten tevreden te houden, kunnen zij als verlengstuk werken en andere bedrijven tippen over jullie goede producten en/of diensten. Een derde optie is het gebruik van koude acquisitie. Door simpelweg bij onbekende klanten naar binnen te stappen of hen te bellen, kom je in contact en kun je hen wellicht interesseren voor hetgeen jij te bieden hebt. Ook bij het werven van nieuwe klanten heb je vaak de vrije hand als Accountmanager. Afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeuren en situatie kun je voor verschillende manieren kiezen om klanten voor je te winnen. 

 

Wat maakt het werk van Accountmanager dan zo leuk? 

Als Accountmanager ben jij een spin in het web, in jouw werk komen verschillende afdelingen en disciplines samen waardoor jouw werk afwisselend en dynamisch is. Het contact met klanten is uiteraard het belangrijkste onderdeel hierin! Jij zorgt ervoor dat je weet wat er bij klanten speelt en blijft continu op de hoogte van ontwikkelingen. Door regelmatig bij klanten op bezoek te gaan, blijf je aan de relatie bouwen en zodoende top of mind bij de klant! Door het contact met de klant goed te houden, kun jij ook snel inspelen op een veranderende vraag vanuit de klant en ben je dus in staat om snel in te spelen op commerciële kansen. 

Het werk van een Accountmanager heeft een dynamisch karakter, geen dag is hetzelfde. Jij bepaalt zelf in grote lijnen hoe jouw agenda eruit ziet. Daarnaast leer jij klanten als geen ander kennen. Je bouwt een echte vertrouwensband op. Kortom: Een rol met een grote mate van zelfstandigheid. Met deze zelfstandigheid komt ook veel verantwoordelijkheid. Jouw inbreng zorgt letterlijk voor inkomsten! Dit is ook de reden dat er regelmatig bonusuitkeringen aan deze functie worden gekoppeld. Een interessante trigger!

Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen binnen de rol. Waar jij in het begin misschien wat kleinere accounts beheert, is het vanzelfsprekend dat meer ervaring op een gegeven moment meer verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Zo zou je als Senior Accountmanager of Key Accountmanager aan de slag kunnen. In deze laatste rol word jij verantwoordelijk voor een specifiek aantal grote klanten die meestal een hoge omzet of grote strategische waarde hebben. 

 

Persoonlijkheid 

Wellicht het belangrijkste: Een klant kiest ook voor jou! Door jouw enthousiasme, intrinsieke commerciële motivatie en onderhandeling-skills zorg jij er met overtuiging voor dat de klant zich graag aan jou bindt. 

Denk jij dat een baan als Accountmanager helemaal bij jou past? Kijk dan zeker even naar onze vacaturepagina! Wij krijgen regelmatig leuke vacatures als Accountmanager binnen in verschillende sectoren. Zit je na het lezen van de blog toch nog met een aantal vragen? Geen probleem, wij staan je graag te woord.