5 tips om je productiviteit op de werkvloer te verbeteren
Stel je voor: Het is het einde van je werkdag en je gaat naar huis met het gevoel dat je écht klaar bent. Geen doorgeschoven taken, opgestapelde post-its of overvolle inbox die stiekem de hele avond nog door je hoofd dwalen. Heerlijk, toch? Laat ons je helpen om dat gevoel standaard te maken met 5 tips voor hoe je je productiviteit op de werkvloer kunt verbeteren!
1. Bepaal je doelen
Het is verleidelijk om grote ambitieuze doelen te stellen, maar wanneer zijn ze té groot en worden zo ontmoedigend in plaats van motiverend? Stel prioriteiten in de vorm van een aantal grote doelstellingen. Deel deze vervolgens op in kleinere doelen die je dagelijks, wekelijks of maandelijks stelt. Zo werk je aan the bigger picture, zonder overweldigd te raken en te verdwalen in je eigen ambitie.
2. Organiseer & plan
Het goed plannen en organiseren van die taken en doelen is misschien zelfs nóg belangrijker om je werkprestaties te verbeteren. Zorg ervoor dat je altijd wat tijd kunt vrijmaken voor plotselinge spoedtaken die tussendoor komen en snel jouw expertise nodig hebben. Met de juiste planning kun je daarna altijd weer terug naar waar je gebleven bent. Het klinkt misschien averechts, maar door wat ruimte over te houden in je planning kun je een stuk efficiënter werken. Productiviteit betekent niet dat je harder hoeft te werken en alleen maar meer moet doen, maar dat je juist slimmer moet omgaan met de middelen die je hebt.
3. Weg met afleiding
Snel is afgeleid door je omgeving? Tijd om al die verleiding uit je werkomgeving te verbannen! Verplaats alles waar je nu niets aan hebt naar een andere ruimte (ook je schattige puppy). Zet je telefoon op vliegtuigstand, werk op een rustige plek of gebruik oortjes. Als je thuis werkt en de ruimte hebt, maak dan een ruimte vrij die je als kantoor kunt gebruiken en waarbij je jezelf kunt afzonderen van eventuele kinderen, huisdieren of huisgenoten.
4. Stop met multitasken, focus je op één taak
Soms voelt het alsof multitasken ervoor zorgt dat je meer gedaan krijgt, maar dat is zelden het geval. Vaak switchen we alleen maar van taak naar taak, waardoor je niet volledig gefocust bent op waar je mee bezig bent omdat je aandacht verdeeld is. Dit wordt ook wel switchtasken genoemd. Bepaal welke taak belangrijker is en het meeste werk nodig heeft en concentreer je hier op. Zo ben je minder afgeleid en minder geneigd om fouten te maken. Pas zodra die taak af is, ga je door naar de volgende taak.
5. Beloon jezelf
Je bent geen machine en er is ook niemand die dit van je verwacht. Vergeet dus niet om korte pauzes in te lassen en jezelf te belonen wanneer je er lekker in zit en weer iets hebt kunnen afvinken. En of dat nu voor jou met koffie in de tuin zitten is of retail therapy betekent, vul het in met iets waar jij oprecht van geniet!
Je kent jezelf het beste. Jij weet dus beter dan wie dan ook op welke manier je het productiefst werkt en wanneer je tegen je grenzen aanloopt. Wees ook zeker niet bang om met je werkgever te bespreken dat je werkdruk te hoog is. Zo kunnen jullie samen naar oplossingen zoeken. Hopelijk helpen onze tips om wat meer structuur in je productiviteit aan te brengen. Wil je hier nog wat uitgebreider over sparren? Neem dan zeker contact met ons op! We denken graag met je mee.