Antenna
Antenna
cover-image
Sollicitatietips 30 Dec 2021

Hoe schrijf je een motivatiebrief?

Heb jij een toffe baan op het oog? Dan is stap één vaak het versturen van je cv. Maar soms vragen bedrijven ook om een motivatiebrief. Geen zorgen als je (nog) niet weet hoe je daar aan begint. Antenna zet het voor je op een rijtje!

Waarom een motivatiebrief schrijven?

Wat is een motivatiebrief nu eigenlijk en wat zet je hier in? Het woord zelf zegt het eigenlijk al, het is een brief waarin je motiveert waarom jij geschikt bent voor de vacature. Je schrijft de brief om de lezer (vaak een HR- of directe manager) ervan te overtuigen dat jij de perfecte persoon voor de rol bent. Je legt uit waarom de functie je aanspreekt, hoe je binnen het bedrijf past en welke eigenschappen je meebrengt om binnen het plaatje te passen.

Opbouw motivatiebrief

Waar je bij een cv aan een aantal vaste onderdelen bent gebonden, ben je dat bij een motivatiebrief (bijna) niet. Er zijn namelijk een aantal elementen die je beter wel in je motivatiebrief kan schrijven. Nu kan het juist prettig zijn dat je deze brief gedeeltelijk kunt invullen zoals je wilt, maar het kan ook veel vragen bij je oproepen. Gelukkig beantwoorden wij daarom de vraag: ‘hoe kan ik het best een motivatiebrief schrijven?’. Eigenlijk is een motivatiebrief vaak opgedeeld in een aantal duidelijke alinea’s.

Inleiding

Aan de hand van jouw inleiding wil je de lezer interesseren en verder laten lezen. Daarom wind je er geen doekjes omheen, maar vertel je direct waarom je de sollicitatiebrief schrijft. In een aantal zinnen vertel je dan ook wat jouw persoonlijke betrokkenheid is met het bedrijf en wat jouw toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Vermijd standaard openingszinnen en wees creatief (mede afhankelijk van de functie waar je op solliciteert). Beschrijf waarom jij bij het bedrijf wilt werken.

Toelichting cv

Na de inleidende alinea kun je wat dieper ingaan op jouw skills, werkervaring en opleiding. De bedoeling van een motivatiebrief is aantonen dat jij de juiste kandidaat bent. Dat doe je hier. Probeer hierbij niet je cv te herhalen, maar licht kort en bondig de relevante punten uit je cv toe. Vertel erbij wat je hebt bereikt, maar blijf bescheiden en hou het bij feiten.

Functie-eisen

Zoek in de vacature de belangrijkste gevraagde functie-eisen en skills op, koppel jouw eigenschappen hieraan en benoem hier persoonlijke voorbeelden bij. Leg uit waarom deze functie-eisen geen probleem zijn voor jou en onderbouw dit met feiten uit de praktijk. Zo toon je aan dat jij geschikt bent voor die functie. Uiteraard hoeft dit geen opsomming te zijn, maar maak er een leuk verhaaltje van. Toon je ambitie en vertel wat je voor het bedrijf kunt betekenen. Daarnaast kun je ook wat over jezelf vertellen, zoals je hobby’s. Persoonlijke details geven jouw motivatiebrief een persoonlijk tintje.

Afsluiting

Hierna volgt de afsluiting. Eindig je brief beleefd, maar wel kort en krachtig. Vertel hier niet nog eens nieuwe informatie in de hoop de lezer te overtuigen, want dat heb je in voorgaande alinea’s (als het goed is) al gedaan. Bedank de lezer voor zijn of haar tijd en sluit af.

Samenvatting motivatiebrief schrijven

Do’s

  • Verklaar je keuze om bij het bedrijf te willen werken.
  • Benoem alleen werkervaring of opleidingen als het relevant is voor de functie.
  • Laat je brief aansluiten op de vacature.
  • Baseer je schrijfstijl op de bedrijfscultuur (dit kun je dus eerst onderzoeken!).
  • Benadruk je toegevoegde waarde.

Don’ts

  • De inhoud van je cv herhalen.
  • Clichés gebruiken die niets over jou vertellen.
  • Een druk of ingewikkeld design gebruiken dat afleidt van de inhoud.
  • Spelfouten, typfouten en oneindig lange zinnen gebruiken.
  • Ervaring of eigenschappen die je niet bezit toevoegen om meer kans te maken.

Tegenwoordig zie je steeds minder motivatiebrieven voorbijkomen. Is een geschreven motivatiebrief dus nog wel van deze tijd? Laten zien dat je enthousiast bent over een bedrijf is altijd positief. Of dit nu in de vorm van een brief, e-mail of zelfs video is, maakt niets uit. Als jij denkt dat het toegevoegde waarde heeft voor je sollicitatie, dan kun je altijd aangeven dat je bereid bent die extra stap te zetten.

Een enthousiaste motivatiebrief schrijven

Een motivatiebrief schrijven is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk! Zolang je bovenstaande do’s er in verwerkt zit je goed. Naast een motivatiebrief dien je, zoals al eerder opgenoemd, ook je cv mee te sturen. Beide documenten geven een eerste indruk van jou. Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken en ervoor te zorgen dat jij wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. No pressure! 

En nu je inbox blijven refreshen tot de uitnodiging voor een sollicitatiegesprek verschijnt. Good luck, je kunt het!

cover-image

Relevante vacatures

32 - 36 uur, 36 - 40 uur Hoofddorp 2.800 - 3.200

Zorgvuldige en gestructureerde financiële administratie bij een internationaal bedrijf? Als administratief medewerker financieel (Franstalig) in Hoofddorp werk je met facturen, offertes en correspondentie in een dyn... Lees verder

Nieuw
32 - 36 uur, 36 - 40 uur Boskoop

Ben jij administratief sterk, nauwkeurig en los je graag problemen op? Vind je het leuk om een flexibele rol te vervullen waarin je, zowel de transportafdeling, als de douaneadministratie ondersteunt? Dan is deze functie... Lees verder

Nieuw
36 - 40 uur Nieuw-Vennep 2.500 - 2.700

Help een dynamisch en groeiend bedrijf verder ontwikkelen met jouw e-commerce expertise en word de creatieve kracht achter een snelgroeiende webshop! Lees verder

Nieuw
32 - 36 uur, 36 - 40 uur Hoofddorp 3.800 - 4.200

Als Supply Chain Planner ben je verantwoordelijk voor het beheer van de supply planning en leveranciersrelaties, met als doel tijdige leveringen te waarborgen en eventuele materiaal- en capaciteitsproblemen op te lossen. Lees verder

Nieuw
32 - 36 uur, 36 - 40 uur Hoofddorp 4.000 - 4.800

Ben jij een creatieve en analytische marketeer die klaar is voor de volgende stap? Dan is deze veelzijdige rol als Junior Product- & Marketingmanager iets voor jou! Lees verder

Nieuw
32 - 36 uur, 36 - 40 uur Rotterdam 3.500 - 4.500

Ben jij een creatieve marketeer met een passie voor interieur en hoogwaardige producten? Als marketing teamlead geef jij samen met jouw team een creatieve touch aan de marketingstrategieën en campagnes van een toona... Lees verder

Nieuw
cover-image

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement.