Antenna
Antenna
Solliciteren en social media

Tips voor solliciteren – 16 Jan 2022 door Anouk Buskermolen

Solliciteren en social media

Social media is natuurlijk allang niet meer weg te denken uit onze maatschappij en de grens tussen werk en privé wordt over het algemeen steeds kleiner. Dat je geen foto’s van je zuipvakantie in Chersonissos moet laten staan wanneer je het werkende leven in gaat hoef ik je natuurlijk allang niet meer te vertellen. Maar wanneer heb jij voor het laatst aandacht besteed aan je online reputatie? En zou deze van invloed kunnen zijn op jouw kansen op de arbeidsmarkt?

Waarom is jouw online reputatie zo belangrijk?

Of je het nu leuk vindt of niet, veel recruiters en HR managers doen toch even een Google search met jouw naam wanneer je solliciteert. Voornamelijk benieuwd naar jouw Linkedin natuurlijk, maar de drempel om ook even op Facebook te spieken is dan erg laag. Bedrijven zijn namelijk ook erg benieuwd naar jouw persoonlijkheid. En als ze dit bij anderen doen, doen ze het ook bij jou. Reden genoeg dus om te zorgen dat jouw openbare profielen een beetje door de beugel kunnen. Want of je het nu leuk vindt of niet, een eerste indruk vindt tegenwoordig vaak online plaats. Zorg dat deze goed is!

Hoe kun jij jezelf het beste online presenteren?

Je Linkedin profiel is natuurlijk het belangrijkste als het om werk gaat. Zorg dat deze altijd up-to-date is en een compleet beeld geeft over jouw professionele leven. Eerder schreven wij een blog hierover: Dé 6 tips voor een goed Linkedin profiel. Maar hoe zit het dan met Facebook, Instagram, Twitter? Kortom, alle andere platformen waar je gebruik van maakt. Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf hoe actief jij hierop bent, hoe jouw privacy instellingen staan en hoe dicht werk en privé voor jou bij elkaar staan. Zit jij in een creatief vak en laat je dit privé ook blijken? Dan kan jouw Instagram pagina misschien wel als een soort portfolio dienen en jouw baankansen vergroten. Werk je echter in de zakelijke wereld en is jouw privéleven vooral gevuld met feestjes? Dan is het misschien juist handig om jouw openbare profielen deels of helemaal af te schermen. Google jezelf eens incognito of wanneer je bent uitgelogd van je browser, en kijk wat er dan allemaal van jou zichtbaar is. Pas je instellingen en content aan om te zorgen dat jouw online voorkomen matcht met hoe jij graag wil dat men jou ziet.

Hoe zet je social media zelf handig in voor je job search?

Heb je al eens van de term employer branding gehoord? Het wordt voor werkgevers steeds belangrijker om zichzelf als merk neer te zetten. De arbeidsmarkt is krap en kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen. Werkgevers zetten social media steeds meer in om hun merk uit te dragen. Hier hebben ze de ruimte om content te verspreiden en in contact te zijn met klanten en potentiële werknemers. Wie weet kom jij tijdens het scrollen door je tijdlijn dus wel je droomwerkgever tegen in een advertentie of via een like of share van een vriend. Ook hebben bedrijven de mogelijkheid advertenties te laten zien op basis van jouw online zoekgedrag en activiteiten. Hoe actiever je online dus bent in jouw sector, hoe groter de kans dat het werk op je af komt. Vooral Linkedin wordt veel ingezet door werkgevers en bureaus. Als je profiel hier zo compleet mogelijk is, weten potentiële werkgevers jou goed te vinden.