Solliciteren en social media
Social media is natuurlijk allang niet meer weg te denken uit onze maatschappij en de grens tussen werk en privé wordt over het algemeen steeds kleiner. Dat je geen foto’s van je zuipvakantie in Chersonissos moet laten staan wanneer je het werkende leven in gaat, hoef ik je natuurlijk allang niet meer te vertellen.
Maar wanneer heb je voor het laatst aandacht besteed aan je online reputatie? En zou deze van invloed kunnen zijn op je kansen op de arbeidsmarkt?
Waarom is je online reputatie zo belangrijk?
Of je het nu leuk vindt of niet, veel recruiters en HR managers doen toch even een Google search naar jouw naam wanneer je solliciteert.
Ze zijn voornamelijk benieuwd naar je LinkedInprofiel, maar de drempel om ook even op Facebook te spieken is dan erg laag. Bedrijven zijn namelijk ook erg benieuwd naar je persoonlijkheid. En als ze dit bij anderen doen, doen ze het ook bij jou. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat je openbare profielen een beetje door de beugel kunnen. Want een eerste indruk vindt steeds vaker online plaats.
Hoe kun je jezelf het beste online presenteren?
Je LinkedInprofiel is natuurlijk het belangrijkste als het om werk gaat. Zorg dat deze altijd up-to-date is en een compleet beeld geeft over je professionele leven. Een beetje hulp nodig? Lees dan onze blog met tips voor een goed LinkedInprofiel!
Maar hoe zit het dan met Facebook, Instagram, Twitter? Kortom, alle andere platformen waar je gebruik van maakt? Het hangt heel erg af van hoe actief jij hierop bent, hoe je privacy instellingen staan en hoe dicht werk en privé voor jou bij elkaar staan. Zit je in een creatief vak en laat je dit privé ook blijken? Dan kan jouw Instagram pagina misschien wel als een soort portfolio dienen en je baankansen vergroten. Werk je echter in de zakelijke wereld en is je privéleven vooral gevuld met feestjes? Dan is het misschien juist handig om je openbare profielen deels of helemaal af te schermen.
Google jezelf eens incognito en kijk wat er dan allemaal verschijnt. Pas je instellingen en content aan om ervoor te zorgen dat je online voorkomen matcht met hoe jij graag wilt dat men je ziet.
Hoe zet je social media handig in voor je job search?
Heb je al eens van de term employer branding gehoord? Het wordt voor werkgevers steeds belangrijker om zichzelf als merk neer te zetten. De arbeidsmarkt is krap en kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen.
Op social media hebben werkgevers de ruimte om content te verspreiden en in contact te komen met klanten en potentiële werknemers. Wie weet kom jij tijdens het scrollen door je tijdlijn dus wel je droomwerkgever tegen in een advertentie, of via een like of share van een vriend. Ook hebben bedrijven de mogelijkheid advertenties te laten zien op basis van jouw online zoekgedrag en activiteiten.
Hoe actiever je online dus bent in jouw sector, hoe groter de kans dat het werk op je afkomt. Vooral LinkedIn wordt veel ingezet door werkgevers en bureaus. Als je profiel hier zo compleet mogelijk is, weten potentiële werkgevers je goed te vinden.