Tips voor solliciteren – 07 Jan 2022
Tips voor een goed LinkedIn profiel
Tegenwoordig zit iedereen online. Had je vroeger je CV netjes in een mapje thuis liggen, zo heeft bijna iedereen nu een online CV in de vorm van LinkedIn. Ook recruiters maken hier gretig gebruik van. Heb jij gesolliciteerd op een functie, dan zullen ze altijd even je LinkedIn profiel bekijken. Het gebeurt tevens regelmatig dat je via LinkedIn benaderd wordt voor een interessante functie, maar hoe ga jij er nu voor zorgen dat jouw nieuwe potentiele werkgever het best mogelijke beeld van jou krijgt? Wij gaan je op weg helpen door middel van deze 6 tips:
1. Zorg voor een goede profielfoto
De perfecte tool om te laten zien met wie ze te maken hebben! Een foto met een open, enthousiaste blik is iets wat jouw potentiele werkgever aan zal spreken. Zorg daarom voor een goede profielfoto met een professionele uitstraling. Denk goed na hoe jij je wilt presenteren en misschien een overbodige opmerking; een foto op de bar in Lloret is in alle gevallen niet gepast.
2. Schrijf een korte samenvatting over jezelf
Wie ben jij, waar liggen jouw interesses, wat zoek je en wil je graag terug zien in je nieuwe werkomgeving. En belangrijker nog: Wat heb jij een bedrijf te bieden? Met deze beknopte tekst trigger je de bezoekers van jouw pagina. Heb je hun interesse gewekt? Dan gaan ze vast en zeker verder lezen.
3. Wat heb je bij je vorige werkgevers gedaan?
LinkedIn geeft de mogelijkheid om naast het invoeren van je werkgevers ook een omschrijving te geven van uitvoerende taken. Schets hierin een duidelijk beeld van je taken en verantwoordelijkheden. Dit zorgt ervoor dat een potentiele werkgever een goed beeld krijgt van je capaciteiten. Dit geeft jou natuurlijk tevens de kans om nog even te benoemen dat je bij je laatste werkgever de organisatie van een groot personeelsfeest op je hebt genomen, wat een doorslaand succes was! Dit vinden werkgevers ook leuk om te weten.
4. Voeg een headline toe
Onder je profielfoto en je naam kun je een headline invullen. Wat is je huidige functie of hoe wil jij je profileren. Deze regel krijgen mensen ook altijd te zien in Google. Wil je dus gevonden worden als Marketingmanager, dan zul je dit in je headline moeten zetten. Probeer hier wel zo specifiek in te zijn zodat je gevonden wordt door de juiste mensen en voor de juiste functies.
5. Aanbevelingen
Werkgevers of recruiters zien graag dat er positief over jou wordt gesproken, bijvoorbeeld een goede referentie. Op jouw profiel kan je een connectie om een aanbeveling vragen. Vraag dit niet aan je moeder of je zusje, maar aan iemand waarmee je hebt samengewerkt of iemand die jouw leidinggevende is geweest. Dit kan van grote waarde zijn!
6. Linken Linken Linken!
Zorg dat je een groot netwerk hebt. Heb je een keer een leuk gesprek met iemand gehad op een beurs of in de kroeg? Linken! Probeer een zo groot mogelijk netwerk op te bouwen. Een groot netwerk betekend een groot bereik. Je weet nooit wat je voor iemand kunt betekenen of andersom!