Antenna
Antenna
De 5 meest gevraagde competenties voor een commerciële baan

Werken in de commercie – 31 Dec 2021 door Toon van der Hoorn

De 5 meest gevraagde competenties voor een commerciële baan

Wil jij solliciteren voor een commerciële baan? Dan is het mooi meegenomen als jij over een aantal competenties beschikt die vereist zijn voor de commerciële branche. Waarschijnlijk heb je al een aantal van deze benodigde competenties herhaaldelijk voorbij zien komen in vacatures. Hieronder staan de 5 meest gevraagde competenties voor een commerciële baan!

1. Resultaat gericht

Wellicht is deze erg voor de hand liggend, maar het is wel één van de belangrijkste competenties die jij nodig hebt voor een commerciële baan. Jij bent resultaatgericht. Het stellen van doelen én het behalen geeft jou voldoening. Jij wordt erg gelukkig als je de gewenste resultaten haalt. Je streeft constant naar een beter resultaat en bent altijd op zoek naar de volgende uitdaging.

2. Proactief

Jij wacht niet af totdat er een order, taak of klant naar je toekomt. Nee, jij onderneemt zelf actie en bent er bewust van wat je doet! Je steekt graag de handen uit de mouwen. Daarnaast maak je zelfstandig keuzes en neemt daar de volledige verantwoording voor. Ook als de situatie anders loopt dan je van te voren had verwacht of als het niet goed gaat. Je deinst niet terug, maar handelt deze situatie dan zelf af. Ook denk jij in oplossingen en je houdt het hoofd koel tijdens stressvolle situaties. Maar ook kijk je alvast vooruit naar de lange termijn en stel je heldere doelen vast. Jij hebt de regie in handen en bent in control!

3. Communicatief sterk

Je bent communicatief erg sterk en weet je goed te uiten. Hier hoort een open en communicatief sterke persoonlijkheid bij, waarbij je jouw mening durft te uiten. Ook ben jij sociaal en ga je met iedereen een praatje aan. Dit is een belangrijke competentie omdat je vaak met veel en meerdere partijen tegelijkertijd moet communiceren. Ook komt het vaak voor dat je ergens over moet onderhandelen en hier een bepaalde overtuigingskracht moet tonen.

4. Empathisch

Wat betekent empathisch eigenlijk? Dit houdt in dat jij je makkelijk kunt inleven in een ander. Jij hebt genoeg inlevingsvermogen om te weten hoe de ander zicht voelt en wat diegene denkt. Waarom is dit belangrijk voor een commerciële baan? Omdat je er dan beter achter komt wat de wensen en behoeften van de klant zijn. Hierbij is het belangrijk dat je ook goed kunt luisteren naar de klant en niet snel je eigen conclusies trekt of al de woorden voor ze invult. Uiteraard hoort klantvriendelijkheid hier ook bij.

5. Leiderschap

Bij leiderschap draait het niet altijd om het uitdelen van taken, maar vooral om het samen behalen van doelen. Jij weet anderen te motiveren om het beste uit zichzelf te halen en zo resultaten te behalen. Hierbij is het belangrijk dat jij goed kunt samenwerken en anderen steunt. Je gaat probleemoplossend te werk en neemt verantwoordelijkheid voor je acties.