Tips voor jouw carrière – 31 Dec 2021
Hoe kun jij je productiviteit op de werkvloer verbeteren?
Stel je eens voor dat je aan het einde van iedere werkdag een tevreden en voldaan gevoel hebt, wetende dat jij zo productief was dat jij jouw hele takenlijst hebt afgekregen. Hoe fijn zou dat dan zijn, in plaats van continu te worden afgeleid en hierdoor je werk steeds te onderbreken?
Wil jij jouw werkdag niet iedere keer afsluiten met een half afgemaakte takenlijst? Dan hebben wij 5 tips hoe jij jouw productiviteit op de werkvloer kunt verbeteren!
1. Stel eerst jouw doelen vast
Uiteraard is het makkelijk om grote ambitieuze doelen te stellen, maar deze kunnen te groot zijn waardoor je ontmoedigd wordt. Je kunt wel ieder jaar een aantal grote doelen stellen en deze vervolgens opbreken in kleinere doelen per week of maand. Deze zullen jou helpen om de grotere doelen te bereiken. Door deze kleine doelen te behalen word je gemotiveerd op weg naar jouw grote doel.
2. Organiseer en plan
Het is belangrijk om doelen te stellen, maar het plannen en organiseren van jouw taken en doelen is misschien wel nog belangrijker om je werkprestaties te verbeteren. Op deze manier kun je tijd vrijmaken voor plotselinge taken die tussendoor komen en snel afgehandeld dienen te worden. Door efficiënter te werken hoef je niet te kiezen tussen welke taken prioriteiten zijn, want je hebt als het goed is ruimte overgelaten in jouw planning. Productiviteit betekent niet dat je harder hoeft te werken, maar dat je juist slimmer moet gaan werken.
3. Verwijder alle afleidingen
Ben jij iemand die snel is afgeleid door je omgeving? Als dit zo is kun je beter alle afleidingen weghalen om je productiviteit te verhogen. Kijk om je heen in je werkomgeving en verwijder alles van je bureau of eetkamer tafel wat niet essentieel is voor je werk. Zet je telefoon op vliegtuigstand, indien je om wat voor reden je telefoon graag in je buurt hebt kun je deze om de zoveel tijd even checken. Werk op een rustige plek of gebruik oortjes. Indien je thuis werkt en de ruimte hebt, maak dan een ruimte vrij die je als kantoor kunt gebruiken en waarbij je jezelf kunt afzonderen van eventuele kinderen, huisdieren en huisgenoten.
4. Stop met multitasken, focus je op één taak
Alhoewel het tijdens multitasken voelt alsof je in staat bent om meer te bereiken en meer werk gedaan krijgt, doe je eigenlijk precies het tegenovergestelde. Vaak switchen we alleen maar van taak naar taak, dit wordt ook wel switchtasken genoemd. Dit kost juist veel energie en tijd waardoor dit niet effectief is. Steek in plaats daarvan al je aandacht en focus op één taak tegelijk. Bepaal welke taak belangrijker is en het meeste werk nodig heeft en concentreer je hier op. Zo ben je minder gestrest en minder geneigd om fouten te maken. Indien dit af is, ga je door naar de volgende taak.
5. Beloon jezelf
Het helpt echt als jij jezelf random beloningen geeft indien je een bepaalde taak of hoeveelheid doelen af hebt gemaakt. Op deze manier blijf je gemotiveerd om door te gaan en om jezelf niet te laten afleiden. En geef jezelf een korte pauze wanneer je hier behoefte aan hebt. Geen enkel mens houdt het vol om non-stop door te werken zonder pauzes.